Wednesday, January 27, 2010

The continuation

As per promised in previous entry (bajet cam ramai yang tunggu citer aku! hahahaha...) so, let me story mory sket. It's happen about 1 or 2 days after the incident rumah aku kena pecah masuk tuh. And being told by my talkative neighbour, Kak Britney (bukan nama sebenar. Hahaha.. siot je nama). Okeh.. to make it short, just call her KB. Hehehe... ntah apa2 ntah nama aku bagi ni.

According to her, dalam 8 am one day tu - weekday, she saw a man with a motorcycle keep make a round within our house area. Then mata duk tgk2 keadaan keliling. FYI, depan rumah aku tu rumah sorang doktor. Rasanya aku penah citer dulu. Depan rumah dia, dalam pagar, dia letak bateri keta. Sama cam aku gak hari tu seblom kena kidnap ngan mamat mana yang panjat pagar rumah aku tuh. Sebelah rumah dia, family melayu with 2 kids. Next to it, family cina. Rumah cina ni pun ada letak bateri keta gak.

Mamat motor tu (menurut KB is an indon) dah usha2 rumah doktor tu. But when he saw ada bibik, dia move to another house. Family melayu tu, ada kat rumah both laki bini with their baby. Anak sulung gi skolah. KB ni, bila tgk mamat indon tu nak panjat pagar rumah cina, dia called laki si family melayu tu. Suh kuar sergah or just halau mamat indon tu. At the same time, dia standby dalam pagar rumah dia ngan kayu. Ye lah.. dia pompuan. Tak berani la nak kuar. Lama dia tunggu, laki tu tak kuar2 dari rumah dia sampailah mamat indon tu berjaya mencurik bateri keta and some other things yang boleh buat duit. Bila dah mamat indon tu blah, dia call balik laki tu tanya naper tak kuar? Boleh laki tuh cakap takut kut2 mamat indon tu ada pisau ke, parang ke. Adehhhh... hampeh! Terus ilang respek aku kat laki tuh. Nampak cam macho, badan tough, sekali pengecut! Maka hari tu, berjaya lah pencuri itu menjalankan operasi dia!

Last Monday, around 6 am, dear hubby woke up and take a shower. Ye lah nak gi keja. Lepas mandi, dia dgr cam bunyi motor lalu depan rumah. Dia intai through the window (selingan - lagu Through My Window iklan TM tu best gak!) dia nampak sorang mamat, indon, dah tua dalam 40++ duk intai2 rumah doktor. Laki aku dah hangen sebab dia expect mamat yang sama. Berani mamat ni! Dia tgk bebetul and manage to recognize him. Dia turun bawah, intai through sliding door lak. Dah takde. Jenguk belah kanan, nampak mamat indon tuh dah matikan enjin motor dia, and heret motor tuh. Laki aku bukak segala lampu depan rumah tu. Lampu porch, lampu pagar dengan spotlight sekali dia pasang. Mamat indon tuh cam tak heran pun. Siap panjat pagar dah. Cinabeng!!!

Dear hubby bunyikan alarm keta lak. Chilakeee... pencuri tuh buat tak tau je. Boleh lagi dia berlegar2 dalam pagar rumah doktor tuh. Laki aku terus bukak pintu. Tp, yelah.. sejak kena pecah tu, cam2 kunci letak, so sungguh lah time consuming nak bukak pintu tu. Pencuri tu lak, bila dengar kunci pintu dibukak, terus dia panjat kuar. Laki aku sempat panjat tembok dalam rumah aku then sergah pencuri tuh. "WOIII!!!" dia jerit. Tp mamat tuh berjaya lari but tak sempat amik apa2.

Doktor tu terus sedar then kuar sambil tanya apasal. Laki aku cakap "Alan, ada org masuk rumah you tadi". Cina yang rumah dia kena curik hari tu pun kuar jugak. Semua kalut. Terus kitorang decide nak hire a guard. Bahye wehhh skang. Semua pakat takut jadi apa2 pada family masing2.

Dan hari tu, aku sampai lewat ke tempat keja. Dear hubby cakap, sampai ke petang si Alan tu duk ucap terima kasih kat dia.

2 comments:

Miss Me said...

kalau aku pun trauma gak kalo kena camni...

nik_raihan said...

mc dee...
tu la. mung tok tau betapa aku hidup dalam ketraumaan lonih! weng sero!!