Monday, December 15, 2008

Iqmi's High Fever

Last Tuesday, hari raya haji ke-2, Iqmi kena serang demam panas. Quite drastic that makes me wonder how it's happen! Giler takut aku!!!

Alkisahnya, siang tu, he's in the pink of health. Gelak2, main2, gurau2 semua. Takde tanda2 dia demam pun, just flu sket. Flu ni pun dah lama sebenarnya. On off gitu. So I expect nothing. Pulak tu he's wearing bee constume that makes him look sooo adorable! Semua org kata kiyut giler. Mak dia dah kembang habih kembang bila one of relative said that he looks like me! Wakakakaka!

Malam tu, kat rumah mak aku, kitorang sibuk ngemas baju2 my late father. He got a lot batik shirts! Semua baju2 still in a good condition. Lipatan kemas lagi tu. Siap ada paper celah2 lipatan baju. According to my mum, my late father sent all his shirts to Kamal Dobi and he pay monthly basis. Kelas tak ayah aku??? So... banyak lah baju2 dia yang kitorang duk try. Even my dear hubby got 3 shirts. Meriah gak lah masa tu sebab baju late 70s, tau2 lah fesyen dia cemana. Pakat duk gelak sakan.

Pas tu, aku siapkan Iqmi, nak tido. Masa tido tu, dia cam tak selesa. Aku igt sebab hidung dia tersumbat. So, aku ngan dear hubby sedut hingus dia guna penyedut tu. Meronta2 dia sambil menangis tanak kasi. Terpaksa kitorang pegang kuat2 nak sedut hidung dia tuh. Then, ok... sambung tido.

Kul 3.30, dia merengek. Rasa cam panas sket kepala dia. Hubby turun dapur gi amik ubat. Aku still sapu2 hidung dia. Sekali tengok dia cam menggigil. Aku dah panik. Pesal ni? Terus aku angkat turun ke dapur gak tunjuk kat hubby. Terus dia amik Iqmi then basahkan kepala. Dia suh cari asam jawa nak rendam towel. Tapi harammm aku tak jumpa! Biarlah dulu asam jawa tu, kitorang bagi ubat demam dulu. Lepas tu, hubby suh aku naik bilik amik sapu tangan nak basahkan and letak kat kepala dia. Masa aku kat atas, tetiba hubby naik. Dia suh siap, nak gi hospital. Tangan Iqmi dah biru and dia menggigil2. Aku dah nangis2 sambil panggil mak aku. Mak aku lak cakap, dia sejuk ni, suh selimutkan. Aku tengok mata, takut terbeliak ke atas, tapi alhamdulillah. Mata dia ok.

Berdesup kitorang gi hospital. Tapi thank god, ada klinik 24 hours tepi jalan. Terus hubby stop keta. Kebetulan doktor tgh merayau2 depan kaunter klnik dia. Terus bawak masuk bilik rawatan. Lepas cek semua kena cucuk kat punggung. Iqmi nangis. Tapi kejap je. Kemudian merengek2 balik. Tapi seems that he's ok then. Dr pun cakap la takde apa2 cuma jangan bagi kena demam lama2. Dia igt kitorang tak bawak gi klinik bila anak dah demam lama lah tu. Terus aku cakap, baru malam ni dia demam. Aku pun malas nak cakap lebih. Asal anak aku sihat, ok lah. Cakap lah dr nak cakap apa pun.

Lepas amik ubat, balik rumah. Siot je nurse situ tulis nama Iqmi - Nik Ismail Haqimi. Ceh! Habih nama anak aku!

Kat umah, kitorang basahkan towel, then letak kat kepala dia. Dia pun dah tak menggigil. Syukur sangat. Tapi kitorang memang tak tido sampai subuh. Risau sungguh! Alhamdulillah. He's recovering. Esoknya dah tak aktif dah. Diam je. Banyak tido sebab asyik makan ubat. Nestum pun tak lalu nak makan. Sib baik dia still nak breastfeed.

Serik wooo kena pengalaman cam ni. Tanak lagi lah jadi cam ni anak mama ekkk. Pleaseeee sesangat. Siyes aku takoott! Moga2 ni lah kali pertama dan terakhir!!!

No comments: