Wednesday, December 30, 2009

Itu lah Qada' dan Qadar namanya...

Kisah 1:

One day, my late grandfather being visited by his long-lost friend. Aku tak kenal pun sapa yang melawat tu. Kecik lagi aku masa tu... dalam 11 or 12 years old. Erkk.. kira kecik lagi la kan? Belom akil baligh pun lagik. Hehehehehe...

As I remembered, his friend visiting him after heard that my late grandfather wasn't in good condition. Biasa la.. org tua. Kejap2 sakit, kejap2 sakit. He didn't expect that his friend would come and pay him a visit. So, berborak la derang ni. Masa ni aku rajin gak jadi org lalu lalang depan belakang masa ada org luar dalam rumah ni. Hehehehehe... tak de keja.

Agak lama gak kawan atuk aku ni stay, dari pagi, sampai petang kut. Actually, atuk aku duk kat rumah sepupu aku. And rumah tu lak sebelah je ngan rumah aku. Selalu gak jadik port lepak aku masa kecik2 tu.

Tetiba, petang tu, aku dapat tau, kawan atuk tu meninggal. Kat rumah sepupu aku tu! Well... ajal maut di tangan Allah. Dia datang melawat kawan sakit, alih2 dia lak meninggal. Al-Fatihah...

Kisah 2:

Adik ipar aku work as nurse at private hospital. Hospital ke? Tak tau la kategori mana... klinik ke hospital. Boleh la kategori hospital sebab ada ward semua tu. Mana2 la...

So, her passport pic was sticked on the Organization Chart. The org chart was displayed on the notice board which everybody can see it once pass by it.

Nak dijadikan cerita, one day, my SIL in pasan yang gambar dia on the org chart was missing. She tried to find it out under the notice board, kut2 tertanggal ke. But none! So, she told her friend, mention about her loosing pic. Sekali kawan dia cakap, sepupu dia amik. Ntah cemana, dalam ramai2 nurse situ, dia kata dia berkenan ngan my SIL ni.

2 days after that, her friend told her, her cousin just passed away caused by an accident. Innalillah... Tak sempat adik ipar aku nak kenal.

Kisah 3:

It's about my cousin. She's been married for... more than 20 years I guess. And she have 4 kids, the eldest 1 is about 20 years old. Knowing her marriage, we (the family) understand the situation. The worst happen about 10 years ago kut. Ada lah something happen. I'm not gonna tell it here. Hakcipta terpelihara okeh!

But, she endure it. And Alhamdulillah... all her kids are really independent. Maybe sebab bapak dia cam tu, so, derang survive pun dengan cara tu la kut.

Last raya, finally I got the news. She already divorced! Oh goshhh!!! Never across to my mind at all! Aku igtkan, dia reda je. Rerupanya, she just wait untill all her kids grown enough. Apa yang buat aku terharu, anak sulong dia sendiri encourage her mother to get divorce. He can't bear seeing her mother suffer I guess.

I did remembered my mum said, her mother (my auntie la) told her daughter ni, tak cium bau syurga kalo mintak cerai. You know what my cousin said? Nobody know what her feeling all this while. Hanya dia yang rasa sebab dia yang alami semua tu!

The different? She happier now! Itu la... jodoh pertemuan di tangan Allah jua.

Kisah 4:

Lepas bersalin Iqmy, my dear mom come to pay me a visit. Plus tgk cucu baru yang kiyut. (Harus kena mention part kiyut tuuu...ahahaha). She came with my brothers and sis. Abang n adik aku tu nak balik Johor lepas balik bercuti kat kampung. So, dorang pun hangkut sekali mak aku datang KL, before they proceed to Johor, the next day tu.

My sis yang ikut skali lak, lepas dah 2,3 hari, nak balik kg balik. Kira nak tgk anak sedara je la motipnya. Dah org ada laki, kena lah balik kat tempat suami kekdahnya...

Yang mak aku lak, datang hangin meroyan dia, nak ikut adik aku balik jugak. So, pagi tu kelam kabut lah derang naik bas. Masa nak naik bas, mak aku dah bising sebab dia cari purse tak jumpa. Habih tunggang terbalik handbag dia kerjakan, tp the purse wasn't there. Oleh kerana bas nak bertolak, dia pun naik gak lah bas tu, balik kg.

Lepas dear hubby balik hantar derang, dia pun cerita kat aku yang purse mak aku ni hilang. Masa ni, aku setakat dengar je la. Malas nak amik port. Rupanya cerita purse dia hilang dah sampai ke Johor. Dia call abang n adik aku kat sana, kut2 ada terjatuh dalam keta member tu. Kalut lah 2 ekor tu cari dalam keta. Memang takde. Pulak tu, mak aku buat assumption, purse dia jatuh masa dia bayarkan minum kat kedai mamak pada malam derang sampai rumah aku. Dear hubby pun gi lah tanya kedai mamak tu. Standard la... takkan mamak tu nak ngaku kalo ada.

Agak lama gak la cerita purse mak aku ni hilang. Sampai akhirnya.. senyap cam tu je Adalah dalam sebulan 2 kut. Abang iparku kesiankan mak aku, dia bagi lah seriban. Just nak buat belanja katanya.

Satu hari, aku kemaskan bilik Haiqal. Sapu semua abuk2 bawah katil dia, sekali aku jumpa purse mak aku ni. Mula2 aku cam pelik, beg sapa lak ni? Aku pun bukak la. Perghhhh.... dalam tu, cash je dah dekat 3K. Semua duit not RM50 and RM100. Tak main kecik2 punyer. Lagi ada macam2 barang kemas. Ngan cincin, gelang, rantai tangan...wang... emas.. intan.. berlian... complete!

Fuhh... mau tak meroyan org tua tu kalo barang2 dalam purse dia cam tu punya banyak? Tp, sebab aku nak balas dendam dia balik awal, aku tak bagitau dia. Agak lama aku simpan beg dia jadi pekasam. Last2 baru aku bagi balik. Dengan sengihan panjang dia cakap "Dah agak dah tak jauh nyer. Hati ni yakin ada". Elehhhh... ye lah tu. Dia sampai tak leh tido malam, cam lah aku tak tau.

So, rezeki mak aku la... beg dapat, duit hadiah seriban dari abang ipar aku pun dia dapat. Takkan lah abang ipar aku nak mintak balik kan? Derhaka tuh...

No comments: