Tuesday, September 29, 2009

Cerita raya - edisi balik kampung


Driver tgh sahur

Selamat hari raya to all muslimin and muslimat out there! Salam Aidilfitri!

Okeh... cerita raya aku panjang kali ni. Harus aku buat entry berepisod2. Ala2 telenovela gitu! Hahahahahaha

So, lets start with my last stop ek. Khamis sblm raya tu, aku kata aku nak ponteng kan? Oleh kerana aku senyap lepas tu, maknanya... aku telah berjaya ponteng ngan sakses la tu! Actually, plan cam nak failed di saat2 akhir sebab tetiba bos aku ada. Elok je duduk kat bilik dia. From his place, he can straightly see me. Jadi plan aku agak terbantut. Dari kul 11, aku postpone ke kul 12. Tp bos aku still duk kat tempat dia. Hissh... mamat ni takde meeting ke? Selalu takde pun lepak kat tempat dia.

At last kul 1, dia bangun. Bukan nak kuar. Tp datang tempat aku.
Sekadar gambar hiasan - test camera sebenarnya. hehehe
Haaa?? Apa lagi ni??? "Nik... ni surat ni u buat gitu... gini. Form ni gitu gini... Doc ni gitu gini" tetiba banyak la arahan dia. Uwaa... rasa nak nanges!

Aku buat2 angguk, paham ngan instruction walopon dalam hati dah nyumpah seranah memacam. Otak still bekerja keras... cemana aku nak blah ni? Suddenly aku cakap "En. XXX, saya nak balik awal hari ni bleh? Anak saya demam, nak gi klinik" perghhh... sungguh effective otakku!

"Okeh. Nanti make sure doc tu semua you buat gitu... gini..." sempat lagi bagi amanat terakhir tu! Aku? Apa lagi.... zuppppp kemas lappy, tutup suis. Hahaha... masuk dalam keta aku gelak kuat2. Muahahahaha!!! Tabik spring pada diri ku sendirik!!! Syabasss inspektor sahabbbb

Balik rumah, igt nak landing2. Tapi x leh la. Hati dah ada kat kg. So, aku packing barang2. Buat tu buat ni, tetengok, dah Asar. Lepas solat, amik anakanda2 semua.
Aman perjalanan bila budak kecik ni tido
Malam, around 12, bangun. Kemas barang, sidai kain. Normal sidai kain kul 12 malam ni! Gitu gini, dalam kul 2 pagi gak lah kitorang bertolak. Igt jalan clear masa ni. Sekali kat jem kat Karak. Dushhh... merangkak gak la. Pulak tu, jalan biasa ke Bentong ditutup. Dia bukak jalan lain as alternatif. Tp nak masuk simpang tu pun panjang berjela duk queue. Finally, kitorang lalu ikut Terengganu. Baik jauh sket dari duk merempuh jammed nuh. Haaa... merasa lah aku toll free malam tu. Ahakss!

Co-pilot ni keja dia tido je

Around 5, dear hubby benti kat RnR mana ntah. Sahur dulu. Kejut abang long, makan sahur. Alhamdulillah, dia makan tanpa banyak soal. Siap bertambah tu. Papa dia lak tak lalu makan. Iqmy, tido dengan lena sekali!

Lepas tu sambung journey. Dear hubby ngantuk sakan. Naik risau aku tgk, last2 aku suh dia stop. Aku lak drive. Nak ikut Jerangau - Jabor. Tapi tatau jalan. Abis semua org aku call tanya jalan. Tp terlepas lak simpang ke Muktafi Billah Shah. Sambil dear hubby membebel, aku stop keta, dia lak bawak. Pusing balik masuk LPT, masuk balik simpang Muktafi Billah Shah. Jalan terusssss ladang kelapa sawit, tak jumpa surau! Hampeh.. terlepas Subuh aku hari tu. Dah kul 7 lebih, jumpa stesen minyak. Dear hubby sempat solat. Aku ngan beratur nak masuk toilet nyer dah berejam. Missed jugak.


Sudah bukak baju... panas seyhh!

Lepas tu sambung lagik. Aduhhhh... sungguh mencabar jalan balik kg. Terasa lama amat nak sampai. Adalah 3 kali tukar driver sbb main pilot asyik tersengguk je. Co-pilot lak tak leh nak berenggang ngan kapten kecik. Huhuhuhuh...

Sepanjang perjalanan, adalah dalam 4, 5 accidents. Yang paling teruk, keta masuk paya la... terbabas sampai masuk longkang. Yang lelain just bumber to bumper. But it reminds me to stay alert!

Posa lagi la bang long....

Finally, we arrived home around 12.30. Perghhhh... letih!!! Papa lak lepas sampai, terus siap2 nak gi solat Jumaat. Lepas tu, dia pengsan sampai Asar!

~ END OF PART 1. TO BE CONTINUED... ada cam citer Mr Bean tak? hahahaha....

4 comments:

Miss Me said...

air,
bilo nok wat open house. bley la aku gi menjengah.

nik_raihan said...

adehh... aku ni, partial open pun tok tau wat ko dok. hehehehe...
mai je lah mung nok menjengah gak. aku hide lah sekut2 kering cicoh te o. hahahaha

Suya said...

ntah2 boss kak nik sengaja wat camtu kot...nak tau apa taktik kak nik nak balik awal..pastu mesti dia gi bantai gelak lam bilik dia...ada kemungkinan dop? muehehehehe

nik_raihan said...

suya wehh... takde makna dia nak gelak sorang2 dalam bilik. dari luar bleh dgr dia cakap. apa lagi gelak. main point is - i dah berjaya monteng! ahakss