Friday, September 23, 2011

How thankful I am...

A true story from my senior in office makes me think... how thankful I am to be me! We always look to others which are better than us, and compare our lives with them. End up, we feel down and think that life in unfair. But, the truth is...  we never satisfied with what we have. How greedy we are, arent we?

It's during lunch time. We had it at foodcourt Carrefour, Wangsa Maju. While having our lunch, she come out with this story. Initially it's about flat house area Sri Rampai. Her mother qualified to have one unit of it, but she rent it to a single mother with 6 kids. The single mother tu pun, a friend of her sister in law.

Kisah nya, that woman lived with her MIL. But after being divorced by her husband - yang ada pompuan lain, MIL halau keluar dari rumah tu. Alasannya, dia dah takde hubungan apa2 ngan MIL dia tuh. Siap suh bawak anak2 sekali. Huh... sanggup halau cucu tuuu!

Dgn takde hala tujuan, imagine, with 6 kids, how to survive in KL? Goshh!!! Sib baik bertemu ngan SIL akak opis aku ni. Mak akak ni plak mmg tak duk rumah tu, so dia bagi pompuan tu duduk. Dgn alasan, pompuan yang menjaga mak akak ni. Rasanya, ada qualification nak dapat rumah tu. Sbb kalo nak sewakan pada org lain mmg takleh. Sorry... aku tak pasti lak yang ni.

Sambung cerita. Pompuan ni duduk la rumah tu dgn anak2nya. Dia keja kat Salak South, duduk kat Sri Rampai. Jauh tu okehhh! Anak2 dia lak, yang sulung laki umo 10 thn, yang paling kecik baru 2 bulan. In between tu, ada la 8 thn, setahun 8 bulan... dan ntah berapa lagi umo anak2 dia. Yang paling aku sedih, pagi2 sblm dia gi keja, dia akan siapkan susu panas2 utk baby tu dan pesan kat abang yang sulung utk jaga adik2. Yaaa.... dia tinggalkan anak2 dia jaga diri masing2 time dia keja! Can you imagine... how a 10 years old boy can take care of 2 months baby? Kalo dia dah tido, konpem tak sedar apa dahhh...

One day, after a week dia buat cam tu, SIL akak opis aku ni tergerak nak gi jenguk rumah tu. Sampai situ, dia terdengar sore baby nangis yang cam tak leh kuar sore dah. Terus dia ketuk pintu rumah tu sampai yang abang tu bangun tido. Bukak pintu sambil gosok2 mata dan cakap "Eh auntie.... Auntie datang!". SIL tu terus masuk tgk baby tu dah terlangkup sambil nangis yang dah tak kuar sore! Ya Allah... Sedihnya aku dengar!!!

Terus SIL tu call pompuan tu suh balik skang jugak. Dia kata "Ko balik skang. Aku tak kira, ko tinggalkan semua keja ko, ko balik skang jgk!" Lepas pompuan tu sampai, SIL akak opis aku cakap dia nak semua surat beranak anak2 dia ni sbb dia nak amik jaga. Tp tak semua la. Dia amik 2 org, sape ntah amik 2 org. 2 lagi duduk ngan pompuan tu lah. Sadisnya.... masa SIL tu nak bawak anak2 dia, pompuan cam bodoh.... tgk je anak2 dia diambil. I guess she's blank. Dah tak tau nak buat apa. Bukan niat dia nak tinggalkan anak2 cam tu, tp keadaan memaksa. She got no choice. Lagi sedih bila dia cakap ngan SIL tu "Ko takkan pisahkan aku ngan anak2 aku kan?" Uwaaa... nak menitik air mata aku dgr! Tak sanggup aku bayangkan kalo aku kat tempat dia.

Skang ni, weekend dia akan pergi rumah kawan dia tu utk jumpa anak2 dia. Yang si bapak lak, bagi dua tiga ratus je sebulan, pas tu siap cakap, pandai2 la ko nak idop. Gila punya jantan! Celaka betul!!! Ni la jantan, time nak semua cantik. Bila dah bosan, buang cam tuh je. Memang aku benci betul jantan cam ni! Mampos la ko!

Back home, looking at my sons... owhhh... betapa beruntungnya aku! Walopon tak kaya, tp semua cukup. Anak2 sihat dan sentiasa berada dalam keadaan selamat. Aku bersyukur ya Allah!!!!

No comments: