Sunday, September 4, 2011

Aidilfitri 2011

Alhamdulillah.... just arrived from my hometown about 2 hours back. Letisss! So, I just want to make a short briefing for this year raya.

  1. We went back to hometown at 12.30 pm which is we never did before. Ye lah... tgh hari buta ko! The plan actually to go back a day before, tp dear hubby takleh cuti. Since I'm already on leave from Thursday, it's quite a waste for not going back soonest possible. So, dear hubby plan, Jumaat tu, gi hantar dia keja. Then aku balik kemas2. Kul 11 gi jemput dia, then we headed kampung accordingly. Sakses plan tu. It tooks us around 8 hours to get to kampung. Tu pun sbb ada accident kat Bentong - Raub. Then stopped at RnR Gua Musang, we got kurma and kuih for bukak. First time dapat ni. Selalu tgk je kat tv.
  2. 3 hari 3 malam kemas rumah bondaku. Huhuhu... sungguh letih! Tu pun, tak masuk area dapur ngan tingkat atas. Langsir ngan kusyen pun tak tukar. Tak koser makkk! Lagipun, lepas ni takde sapa nak simpan balik. Rasa2 raya tahun depan pun tak bertukar tu!
  3. Last day sahur, Iqmy fall down from our bed. Terkena la bucu lemari. Berdarah ok! Siyes gabra aku tgk. Imagine, darah kuar dari kepala mengalir sampai pipi. Hishh... ala2 ngeri gak ar. Yang best dia siap cakap "Tak sakit punnn"
  4. Kepala budak yang tak duk diam
  5. Raya pertama - schedule dah lari. We suppose to have a photo session. But awal lak org ramai datang. Tgh2 kalut, aku kena gi rumah in law. Sampai sana, ada tetamu lak. MIL aku buat nasi dagang utk makan pagi pun kena hidang kat tetamu. Alih2 tak cukup utk anak beranak. Pulak tu, dah lari schedule lawatan. At last, just 2 buah rumah yang pegi. Balik rumah aku, bondaku lak marah naper tak bawak nasi dagang bagi MIL? Aishh... cam semua tak kena lak!
  6. Raya ke-2... jadual biasa, cuma kali ni ada jemputan ke Wakaf Baru. Mula2 tanak gi memandangkan jem kat Jambatan Sultan Yahya tu. Tp org sana dah call 2, 3 kali. Terpaksa gak gi. Mmg jem la... Tp memenuhi undangan org tu kan wajib. Lagipun, dah 2, 3 tahun aku tak kesana.
  7. Raya ke-3... terpisah ngan dear hubby. Sepatutnya ke rumah sedara dia, tp dia ke tempat lain. Aku drive gi rumah MIL. Kitorang gi dulu, nanti dear hubby amik keta then baru gi. Sekali dia sampai, takde org kat rumah. Kunci keta dalam rumah. So dia balik umah mak aku. Tido je la. Lepas Zuhur aku balik, kena jadi mastermind utk beli barang BBQ lak. So, gi Tesco. Hampeh.. udang  sotong semua takde. Gi Giant, pun takde. Gi pasar Siti Khadijah, jumpa sotong ngan ayam. So beli ayam 2 ekor, sotong 3 kilo. Singgah lak pasar Gok Kapor, haiishh... lagi murah sotong ngan ayam. Beli Sotong 2 kilo lagi. Balik rumah lepas solat, bersilat kat dapur. Menu nya - puding triffle (aku nyer la tu), bihun goreng sedap, sandwich, ayam ngan sotong BBQ, kek (Mc Yah belanja - tetiba jadi bday party Papajack lak), coleslaw and air sirap oren soda. Start lambat, sian tetamu menunggu. Tp kul 12 aku dah surrender. Masuk tidoooo
  8. Raya ke-4...ada jemputan ke Tanah Merah. Tp tak sempat. So pegi rumah BIL ngan SIL je. Dear hubby plan kunun nak balik KL malam ni kul 12 malam. Tp balik rumah pun kul 11 malam. Letih wooo.. so postpone balik malam esok kul 12 malam.
  9. Raya ke-5.. Kak cik dah bertolak balik kl kul 7 pagi. Aku dah start packing2. Kul 1 pg gak bertolak. Abangku Hamdi pun bertolak waktu sama, cuma dia hala ke Johor. Jem wooo... Dari KB ke Kuala Krai amik masa 4 jam. Caiittt!!! We arrived around 9.30 am. Sempat singgah Mc D for breakfast. Igt nak makan situ, tp tgk muka anak2 baru bangun tido, ngan baju tido... masuk drive thru je la!
Sangat lega bila sampai rumah. Oh ya... lupa aku  nak cerita. Masa odw balik tu, ada la 3 keta mmg dari Kelantan lagi duk saing ngan aku. Sampai KL, derang dah start berlumba2 masing2. Alih2 sampai Leisure Mall, accident. Teruk gak! MyVi merah dah terbalik, kancil cium montot MyVi. Wira tersadai tepi tu. Dear hubby siap cakap "Padan muka!" Tp... aku sian lak kat derang. Dah sampai KL lak jadi camtuh. Hmmmm...

Okeh...let's take a look at our raya pic lak!

 
Our family look pink gitu

Deretan baju rayaku. Ada lagi rupanya kain cotton lebihan thn lepas. Thn depan aku tobat... nak buat selai 2 je!

Close-up version. Aku nampak gemok!

Versi ber2

Versi gedik

Day 2 - Kuning okehhh!

At Ayah Long's house

Tinggi kan kerusi tuh!

Day 3 - Pink lagik

No comments: