Friday, October 30, 2009

Be thankful... am I?

I just talked to my colleague about her life nowadays. To be frank, I have no idea that she already divorced! And to be more advance, she's re-married to another person! Perghhh... I'm speechless!

What I want to highlight here actually her ex-hubby's behaviour. She's been married to her ex more than 10 years, I guess. Muda lagi dia kawen, umo 19 thn. She know him when she's 16! Kapel 3 thn, then kawen.

During their marriage, biasalah.. there's ups and downs. So, aku tanya dia, cemana dia boleh kuatkan hati nak bercerai? It's not easy wooo... believe me. Then she told me the whole story.

Actually, sepanjang perkahwinan derang, laki dia ni tak keja. Ada lah keja but just keja biasa2. After she gave birth to her 3rd and 4th kid (she got twin. Sepasang!), laki dia mula tak keja. Malas. So, dia la yang terpaksa menyara semua ahli kuarga ni. Rasanya dah lama dia bertahan, end up dia mintak doa, cukup la sampai 2008 je dia nga laki dia ni. Dia dah letih duduk dengan org cam tu.

Her mother knew what's going on in her marriage, so when her SIL came to see her, to talk about... nak pujuk le ni supaya jangan cerai. She just let her mother talk on behalf of her side. Dia dah penat nak explain. What her mother told her SIL just... "Boleh kah ko hidup kalo tgk baby ko minum susu F&N?"

Aku terkejut dgr dia cakap cam tu. Terus aku tanya mmg anak dia minum susu F&N ke? Dia jawab "Iya Nik... ko imagine la.. boleh ke ko tahan? Kalo aku takde baju baru ke, kasut baru ke.. aku tak kisah. Ni anak kembar aku tu, nak minum susu pun susah"

Pas tu, anak2 bising kat rumah tak boleh. Tension... serabut. Kawan aku ni pun kuar gi rumah mak dia. Sib baik dekat je. Tp lama2 kat rumah mak dia, laki dia sms "Kalo dalam 1/2 jam ko tak balik, aku angkut semua kain baju ko". Terkedek2 lah kawan aku ni balik rumah ngan anak2 semua. Ketuk2 pintu, tak bukak... tido mati rupanya! Sian sungguh aku ngan kawan aku ni.

Kata nye lagi, satu yang buat dia tak leh tahan, bila laki dia start amik drug. Mula kawan ngan mamat2 kutu rayau. Bagi duit suh bayar sewa rumah, gi beli menatam tuh! She cannot stand it anymore! Semua perasaan yang ada dulu dah mati. So, dia nekad. Cukupla dia hidup cam tu. She deserve a better life.

Rerupanya dah setahun dia cerai. Genap setahun dia cerai, she got re-married to her current hubby. Aku tanya how's her current hubby? Biasa lah kan... matnusia mesti compared. Katanya farrrr better than the previous one. Dengan laki ni lah anak dia dapat minum susu baby tu balik. Gi shopping, tolong tolakkan trolley, keja ok, ngan anak2 pun ok. Ngan laki dulu, beli barang dapur pun dia gi sorang. Laki dia tunggu dalam keta. Lambat sket mula la sms "hey babi... berapa lama ko nak shopping?" Terkejut aku dgr dia cerita. Betul ke? "Betul la. Buat apa aku tipu ko?" kata dia.

May her life happily ever after. She suffered enough.
Seriously, I'm touched! Then, I realized... How lucky I am all this while!

So... do appreciate your love ones before its too late to do so

No comments: