Wednesday, February 11, 2009

Jiranku punya cerita

Last Monday, lepas Asar, tetiba ada ambulance depan rumah neighbourku. Sebagai seorang penyibok, aku pun kuar tengok sambil tanya2 kat akak sebelah rumah. Rupanya, uncle depan rumah tu kena serang stroke. Bini dia gi panggil jiran depan rumah dia suh tengok2. Actually, uncle tu jiranku belah depan belah kiri, bukan bebetul depan rumah. Aiseh... aku pun konpius nak explain. Takpe... Cut it out.
Akak sebelah rumah aku lak cakap, buat apa nak panggil jiran tu, panggil lah jiran depan rumah ku (Nama - Veronica) since she's a doctor. So, Veronica ni lak masa tu tgh siap2 nak gi jogging. Dengan baju jogging, dia pun pegi masuk rumah uncle tu. Opss.. masa ni ambulance blom tiba lagik.
At the same time, bini uncle tu contact ambulance. Masa ambulance sampai lah aku turut menyibok tgk. Lama gak aku duk tunggu nak tgk uncle tu dibawak masuk ke dalam ambulance. Tapi tak bwk2. Kemudian paramedic datang, dengan kelengkapan dia semua. Kelam kabut gak masa ni. Aku menten jadi pak pacak di depan pagar rumahku.
Lepas seketika, ambulance balik without that uncle. Then, Veronica pun kuar. Aku tanya camne? "Dah meninggal" Veronica jawab. Ukkksss... terkedu gak aku. So dia pun cerita lah, masa dia masuk tu, mmg dah nazak pun. Muka dah biru. Nadi dah slow. Takde harapan. Muka Veronica aku nampak cam gelabah gak... maybe terkilan ke apa.. tatau la. Terus tak jadi jogging. Hehehe...
Since they still in CNY mood, banyak lah deco CNY yang digantung2. Dan2 tu gak derang turunkan.
Uncle ni lak, kawin 2. Dah la tu, rumah bini tua ngan bini muda sebelah menyebelah je. Ada aku dgr, ada pintu lagi antara master bedroom derang. Perghhh... kagum seyhhh!!!
Tambahan sket...
Malam tu, masa dear hubby nak kunci gate, tetiba dia tgk ada samting kat pagar. Dengan curious, dia pun gi tgk. Sekali... kain merah daaa. Sedara mare derang ikatkan kain merah kat pagar kitorang. Dear hubby tanya kat jiran sebelah, naper ikat kain merah ni? Jiran tu jawab dalam kepercayaan cina, rumah yang kematian tu dikira sebagai malang. So, in order to avoid the neighbours from get the bad luck, derang akan ikat kain merah tu kat 3 rumah terdekat.
OOo.. gitu ke? Since takde apa2 yang bertentangan ngan Islam, kitorang biarkan je.
Malam tadi, dia nyer upacara kematian, sempat lah aku intai dari tingkap bilik. Same as what we watched in Chinese drama, ada sami and semua ahli kuarga pakai baju cam guni kaler coklat tu. Siap ngan topi. The wives duk bakar duit kertas kut. Sekali org datang, sekali derang duk ketuk2 gendang ke hapa sambil duk baca2 doa derang. Aduhh... letih aku duk dgr.
Based on jiran sebelah ku, pengebumian will be done on Thursday, maknanya malam ni tak aman lagi la tidoku!

Tambahan lagi...
Balik keja semalam, aku tgk ada kereta yang diperbuat dari kotak - cam dalam citer2 cina tuh. Derang bakar keta tu kunun utk kegunaan si mati di alam sana. Aku pun cakap ngan lakiku 'Waaa... uncle naik keta lah kat sana ekk'

2 comments:

Audriena said...

pergh!!!! boleh tahan kepochi kawan aku sorang nih...


heheheh... gurau jer beb!

nik_raihan said...

itu maknanya amik tau hal jiran tetangga...
amalan yang mulia apa!
hehehe